Jak zabrać się do pisania?
Trudne początki
Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie wspaniałej przygody z pisaniem. Stwarzamy sobie wobec tego sprzyjające nam warunki, siadamy wygodnie w wybranym miejscu, widzimy przed sobą czystą kartkę... i nic. W głowie pustka, nie mamy żadnego pomysłu, zielonego pojęcia, od czego i jak zacząć. Cały wygospodarowany na to czas spędzamy na bezmyślnym gapieniu się przed siebie i powoli zaczynamy czuć frustrację, że go marnujemy. Tymczasem pisanie nie jest wcale trudne.
Odpowiednie nastawienie
Po pierwsze musimy uświadomić sobie i zaakceptować fakt, iż pisanie zawsze zajmuje dużo czasu. Zamiast narzekać, jednak, proponuję wykorzystać tę cechę. I tak, piszemy jedno zdanie albo paragraf dziennie, zależnie od możliwości czasowych i umiejętności pisarskich. Pamiętajmy, że metoda małych kroczków zaprowadzi nas dalej, choć w dłuższym czasie, dlatego też proponuję zacząć od jednego zdania. Tydzień ma 7 dni, miesiąc średnio 30, a rok 365, łatwo zauważyć więc, że właściwie nie potrzeba aż tak bardzo dużo czasu, żeby napisać rozsądne wypracowanie, a w rok można mieć już napisanej pół książki!
Ważne, żeby pisać
Zdarzają się jednak momenty że nawet jedno zdanie płodzimy w pocie czoła i poświęcamy na nie zdecydowanie za wiele minut. Dzieje się tak, ponieważ nie wiemy dokładnie, co chcemy napisać. Pomóc w tej sytuacji może technika „pisz, co ślina na język przyniesie”. Jak sama nazwa wskazuje, należy w niej po prostu pisać, o czymkolwiek. Osobiście, w celu ukierunkowania moich myśli, zaczynam ten proces od słów: „Chciałbym napisać o...”. Z reguły w ciągu dziesięciu minut zobaczymy przed sobą szereg słów, z których można będzie sklecić coś sensownego.
Za dużo treści
Bez względu na to, jaką technikę pisania wybierzemy, około 25% naszego tekstu będzie do wykreślenia. Należy zawsze przeczytać tekst pod kątem słów, zdań a nawet całych paragrafów, które nie wzbogacają całości. Bardzo często są to powtórzenia myśli zawartej wcześniej w dokumencie, niepotrzebne spójniki, wtrącenia, słowa typu „jednak”, „natomiast” itp.
To, co umiesz, nie to, co chcesz
Przejdźmy teraz do omówienia sposobów pomocnych przy pisaniu w języku angielskim. Podstawowym i najbardziej powstrzymującym od jakiejkolwiek pracy czynnikiem jest przeświadczenie, że skoro piszemy, musimy o rzeczach wzniosłych, ważnych i lepiej, niż sam Sienkiewicz czy Żeromski. Tymczasem, nie ważne co, ale jak piszemy. Należy skoncentrować się na języku angielskim, a nie treści, którą chcemy przekazać. Innymi słowy, pisząc o wakacjach nie omawiamy podróży życia dookoła świata, podczas której mieliśmy sto przygód, raczej opisujemy, nawet wyimaginowane, stereotypowe wakacje nad morzem pełne opalania się, obżarstwa i słodkiego nicnierobienia. Naszym celem jest skonstruowanie zrozumiałej wypowiedzi pisemnej, fakt, czy czytelnik będzie zainteresowany nie powinien nas kłopotać.
Prawidłowe zdania
Kolejnym elementem wartym uwagi jest długość zdań. Generalnie, im dłuższe zdanie, tym większe prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Dlatego też proponuję pisać krótkimi zdaniami, a w szczególności wystrzegać się słówek „and” oraz „because”. Są to typowe pułapki, przez które uczniowie zapętlają się, gubią rozeznanie, kto jest wykonawcą czynności, a co czynnością wykonywaną i piszą ogromnie niezrozumiałe bzdury. Lepiej napisać trzy poprawne zdania, niż jedno, długie i zagmatwane.
Do dzieła
Podsumowując, istnieją dwa sposoby znalezienia treści, o której chcemy napisać: jedno zdanie dziennie lub pisanie tego, co ślina na język przyniesie. Dodatkowo, czytamy nasze prace szukając niepotrzebnych słów, zdań, paragrafów. Ponadto, gdy piszemy po angielsku pilnujemy, żeby pisać to, co umiemy, a nie to, co chcemy oraz staramy się układać w miarę krótkie zdania. Jestem przekonany, że stosując się do tych prostych wytycznych, będziemy w stanie napisać naprawdę dobre, zrozumiałe teksty. A zatem: do dzieła!
Dlaczego warto ćwiczyć pisanie?
Umiejętności językowe
Nauka języka obcego podzielona jest na etapy, najczęściej przedstawione przy pomocy nazw poziomu zaawansowania ucznia. W języku angielskim to: starter (beginner), elementary, pre-intermediate, intermediate, upper-intermediate oraz advanced. Rada Europy wypracowała swój własny system, stosowany z każdym językiem i ocenia poziom biegłości językowej przy pomocy liter i cyfr od A1 (najmniejsza biegłość) do C2 (największa biegłość). Podstawą oceny poziomu zaawansowania ucznia są jego kompetencje w czterech sprawnościach językowych: czytanie, słuchanie, pisanie,mówienie. Dwie pierwsze są to tak zwane umiejętności pasywne, ponieważ uczeń nie musi potrafić produkować język, ale może go rozumieć; dwie kolejne są to umiejętności aktywne: uczeń rozumie język i sam potrafi go produkować.
Kiedy nabywamy umiejętność pisania
Cztery sprawności językowe występują nie tylko w nauce języka obcego, ale również ojczystego. Dziecko najpierw opanowuje słuchanie, następnie mówienie, czytanie i pisanie. Nie ma nic zaskakującego w fakcie, że pisanie jest ostatnią sprawnością. Przecież w celu jego opanowania należy wypracować odpowiednią motorykę ręki oraz koordynację wzrokowo-ruchową, dokładnie poznać gramatykę języka, następnie nabrać umiejętności prawidłowego formułowania myśli. Dlatego też nauka pisania jest żmudnym i trudnym procesem, a na dodatek polska szkoła zwykle skutecznie demotywuje uczniów do podjęcia jakichkolwiek wysiłków ponad, niestety, niską normę. Smutne to, lecz prawdziwe: Polacy piszą coraz gorzej z każdym następnym pokoleniem.
Na szczęście, rozwój technologii znacznie ułatwił proces pisania. W dobie wszechobecnych komputerów oraz miniaturyzacji sprzętu elektronicznego możemy pisać niemalże wszędzie, bez potrzeby stwarzania sobie optymalnych warunków. Wszystko, czego potrzebujemy to umiejętność pisania na klawiaturze oraz obsługi oprogramowania służącego do edycji tekstu.
Co zyskujemy pisząc
Jakie wartości niesie ze sobą pisanie? Czy rozsądnym jest poświęcać mu czas i uwagę? Odpowiedź na oba pytania jest twierdząca. Przede wszystkim jest świetnym ćwiczeniem sprawności umysłowej, rozwija wyobraźnię, a nawet pomaga się zrelaksować. Kartka przyjmie wszystko, nie ocenia, nie marudzi, nie komentuje. Jeśli chcemy możemy na niej zamieścić słowa, które sprawią, że poczujemy się lepiej, albo wyimaginowane litanie nienawiści skierowane do naszych wrogów. Bezpiecznie i bez niepotrzebnych konsekwencji obwieszczamy światu, co sądzimy na dany temat i chowamy sprawę do szuflady. Ponadto, możemy przeżyć przygody, o których zawsze marzyliśmy. Dla mnie osobiście pisanie jest jak czytanie dobrej, wręcz najlepszej książki, w której ja decyduję o wszystkim, w której bohaterowie mnie słuchają, a jeśli zechcę, będą mnie bezgranicznie czcić. Żadnych granic, praw, obowiązków, logiki – po prostu świetna zabawa w nieograniczone możliwości.
Pisanie a nauka języka obcego
Rozważmy zatem korzyści płynące z pisania w nauce języka obcego. Przede wszystkim daje nam kontrolę nad tym, co piszemy. Zanim zdecydujemy się na ostateczny kształt naszej wypowiedzi, możemy ją zapisać w nieskończonej ilości wersji, porównać każdą z nich, zastanowić się nad wyborem tej najodpowiedniejszej. Proces ten sprzyja lepszemu zrozumieniu zasad rządzących danym językiem, rozbudowaniu zasobu słówek oraz wyrobieniu w sobie wrażliwości językowej. Co więcej, w trakcie pisania wolni jesteśmy od wszelkiej presji związanej z prędkością wypowiedzi, dlatego też możemy spokojnie przećwiczyć odpowiedni tok myślenia przy formułowaniu prawidłowych zdań i dokładnie zgłębić każdy z jego etapów. Dodatkowo, wysiłek spędzony na ćwiczeniu pisania procentuje w postaci prawidłowo ukształtowanej umiejętności mówienia, jest to przypuszczalnie najważniejsza ze wszystkich korzyści.
„Kołek w gardle"
Wymienione powyżej zalety pisania powinny bezdyskusyjnie zachęcić do rozpoczęcia treningu. Niestety, wiele osób uczących się języka angielskiego wymiguje się od pisania, boi się tej czynności jak ognia. Obok nieprzyjemnych doświadczeń nabytych w czasach szkolnych, najpoważniejszą blokadą jest strach przed popełnieniem błędu, który prowadzi do zjawiska tzw. kołka w gardle. Krótko mówiąc, jest to stan, w którym uczący się w odpowiedzi na każde, nawet najprostsze pytanie, odpowiada zwięzłym „Nie wiem”, ponieważ jego gardło zaciska się, blokuje w niemocy wyprodukowania jakiegokolwiek dźwięku, a w głowie zieje pustka. Nie istnieje złoty środek na radzenie sobie z tym problemem, kołek zawsze będzie blokował podczas komunikowania się w języku obcym, można jednak spróbować pomniejszyć jego wpływ.
Jak sobie radzić
Wyobraźmy sobie, że nasz umysł to naczynie, czara, a język obcy jest wodą powoli, kropla po kropli do niej wpływającą. Z czasem, kropel tych naleci tyle, że woda przepełni czarę i wyleje się z niej. I tak, umiejętności pasywne, czyli słuchanie i czytanie, są tą wodą. Wypełniają nasz umysł coraz większą znajomością języka, żeby ostatecznie wylać w postaci umiejętności aktywnych, czyli mówienia i pisania. Kwestią bardzo indywidualną, natomiast, jest głębokość naczynia. Niemniej jednak, naszym celem nie jest zbadanie tej właściwości, lecz jak najszybsze przepełnienie czary. Dlatego też należy jak najwięcej czytać i słuchać języka, nawet nieświadomie poprzez prostą zamianę stacji radiowej słuchanej codziennie rano z tej polsko- na angielskojęzyczną. Pudełka i opakowania produktów kupowanych w lokalnych sklepach mają często podane składy i tabele wartości odżywczych również w języku angielskim, dlatego dobrym pomysłem jest wyrobić w sobie nawyk oddawania się lekturze tych właśnie tekstów za każdym razem, gdy robimy zakupy. Takie oto właśnie kroczki, obok tradycyjnych sposobów nauki, są w stanie skutecznie nalać odpowiednią ilość wody do naczynia. Skąd wiadomo, natomiast, że czara nie pomieści więcej płynu? Należy po prostu próbować pisać lub mówić. W pewnym momencie zauważymy, że przychodzi nam to łatwiej, że czujemy się swobodniej, że nasz umysł jakby otworzył się na język obcy. Są to wyraźne znaki, że zbliżamy się do celu.
Dlaczego warto pisać
W odpowiedzi na zadanie w tytule pytanie, śmiało możemy stwierdzić, że pisanie niesie ze sobą wiele korzyści, na działaniu terapeutycznym zaczynając, a edukacyjnym kończąc. Ćwiczenie tej umiejętności jest najskuteczniejszym, chociaż wcale nie najprostszym sposobem, gdy dążymy do sprawnego i prawidłowego komunikowania się w języku obcym.
Dialogi
1. At the doctor's
Rozmowa w gabinecie między pacjentem a doktorem.
2. In a shop
Rozmowa w sklepie między klientem a sprzedawcą.
3. At the ticket office in the cinema
Rozmowa w kasie biletowej w kinie między klientem a sprzedawcą.
4. In a restuarant
Rozmowa w restauracji między kelnerem a gościem.
5. In a fast food restaurant
Rozmowa w restauracji typu fast food między klientem a sprzedawcą.
6. At the pharmacy
Rozmowa w aptece między klientem a farmaceutą.
7. On a first date
Rozmowa między dwiema osobami na pierwszej randce.
8. Asking for directions to the cinema
Rozmowa między dwiema osobami na ulicy, jedna z nich pyta o drogę do kina.
9. At a hotel reception
Rozmowa w recepcji hotelowej między gościem a pracownikiem hotelu.
10. Making an appointment with a doctor (at the reception)
Rozmowa w recepcji przychodni, między pacjentem, który chce umówić się na wziytę lekarską, a pracownikiem przychodni.
11. Buying clothes
Rozmowa w sklepie odzieżowym, między klientem i sprzedawcą.
12. Making a phone call to your mother-in-law to invite her for Christmas
Rozmowa telefoniczna z teściową, w której zapraszamy ją na święta Bożego Narodzenia.
13. Complaining about clothes in a clothes shop
Reklamacja w sklepie odzieżowym.
14. Arguing with your partner about washing the dishes
Kłótnia z partnerem / -ką na temat mycia naczyń.
15. Gossiping with a colleague about the boss
Plotki i ploteczki z kolegą / koleżanką z pracy na temat szefa.
16. A phone call to a friend you haven't seen for a long time
Rozmowa telefoniczna z dawno niewidzianym przyjacielem.
17. Explaining to your teacher why you didn't do your homework
Wytłumacz się nauczycielowi, dlaczego nie odrobiłeś / -aś pracy domowej.
18. Call your teacher and cancel the classes
Zadzwoń do swojego nauczyciela i odwołaj najbliższe zajęcia.
19. Problems at a petrol station
Rozmowa między pracownikiem stacji benzynowej a klientem, który ma problemy.
20. Giving Christmas wishes to your family
Składanie życzeń świątecznych członkom swojej rodziny.
21. Conversation with a policeman who has stopped you for speeding
Rozmowa z policjantem, który zatrzymał Cię za przekroczenie dozwolonej prędkości.
22. Meeting an old friend in the street
Rozmowa z napotkanym na ulicy starym przyjacielem.
Baśnie
1. The Adventures of Fred the Frog
Fred the Frog was a completely normal frog, So it may seem. What nobody really knew, was that Fred had a superpower. He was a superfrog. Fortunately, his power had never to be used because Fred and his family lived in a peaceful place, without any other animals which would like to eat some nice, fresh, frog meat.
2. A Haunted House
Laura didn't like the idea of spending her next holidays with her parents. What's more, her father had a brilliant idea to go somewhere in the countryside. He was successful to find a cottage in the miiddle of nowhere. Just the house, the landlord who visited every Sunday, and a lot of fresh air. The mother especially liked the fact that there was no signal in the place which meant they wouldn't be able to use their mobiles or the Internet. Laura didn't really look forward to talking to her parents all days long. Yet, she was only sixteen and there wasn't much she could do.
3. Lucky Escape
"Can we really make it?" Richard asked.
"I guess we can, if we try hard enough." Rebecca's voice was definitely firmer than her mate's.
The night was getting closer but it didn't mean their task was easier. On the contrary, it made it more difficult to do everything in and on time. The woman turned her head to her partner.
"Remember, first the door, then the guards."
"I will." Robert has just reloaded his gun. "Let's go!"
They started to the door.
4. The Adventures of Doctor James Smith
James Smith was an ordinary doctor. He didn't really like his job but he loved the people. He was patient with all their fake medical problems, he listened to them smiling and was always polite.
One day, however, he met a person who made him experience the best adventure of his life. The man phoned doctor Smith on a Sunday evening. From his words, the doctor concluded that the patient might have a serious problem. Even though it was quite cold outside, James knocked on the heavy, wooden door at 15 Smirk Avenue.
5. "I woke up and didn't know where I was...”
Saturday night usually means that I go out. I have a pack of good friends and we always go to the same pub to start the night out. Generally, after we've drunk enough we decide to change places. Mostly, we go to a nearby club where we dance and try to pick up some girls. I don't usually remember how and when I get home, but I'm happy that I wake up in my bed.
One Sunday, however, I woke up and didn't know where I was.
6. The Day Music Died
The police were everywhere. They arrested every single man who was involved in music. They took away their instruments, they closed recording studios, rehearsal rooms and concert halls. People either gave their stereo systems away or hid them carefully. There were no radio stations and the only TV channel was the one controlled by the regime. Soon, all people could hear were the endless politicians' lies.
Chris liked it, he had always loved silence. Finally, his life was about to improve.
7. Simon Only Wanted to Relax
Simon only wanted to relax. Was it really that much to ask? Every day when he came back home from work, his children were in the middle of a uncontrollable mess. His wife, easy and quiet, never seemed to care about the volume the boys were producing. Simon had enough. He kissed his wife and kids goodbye and left.
8. A Dog, a Kangaroo And a Panda
The Magnificent Three: a Dog, a Kangaroo and a Panda. Nobody knows their real names, where they came from, where they lived or how they knew about the dangers. One was for certain, they fought the evil in this world. Their weapons were so exquisite that only they knew how to use them, their enemies always met a terrible end. Yet, every now and then a new villain wanted to prove that he was going to fight the Magnificent Three and therefore take control over the world.
9. He Came To Me With a Rose
"Father, how am I going to know if a man really loves me?" Miranda asked, her eyes shiny with tears.
"I don't know, darling. I guess it's in what he does for you." although he was lying on his deathbed, he never quit giving his best to his daughter.
"How long will I wait, Father?"
"I don't know, darling. I guess as long as necessary."
Miranda didn't want to ask any more questions, her Father's voice became somewhat lighter and she wanted him to relax. Her thoughts turned to the nearest future, when he will be gone and there won't be any man by her, any shoulder to lean on.
10. One Handshake Too Many
Martin was sitting in a chair, tied to it with a thick rope. His eyes hurt, he could barely see. In his mouth he could feel the sweet taste of blood, his nose was filled with the smell of sweat. He could hardly remember how he got to this place, one thing was certain, meeting and doing business with Robert was a big mistake. The gentlemen must have shared one handshake too many.
11. She Knocked On The Door And Opened It Slowly
Lisa has always been overprotective. Yet, she had her reasons. Finding your own father bathed in vomit, hardly alive and smelling like a dustbin definitely leaves a trace in your life. She had the same feeling about her boyfriend. Even though he was a decent man, he had started experimenting with drugs. One time, when he wasn't answering her phone calls for three days in a row, she decided to pay him a visit. She knocked on the door and opened it slowly.
12. In A Dark Forest Silence Brings Nightmares
"Keep calm, breathe and concentrate." I kept telling myself. It didn't really matter how hard I tried, I still couldn't figure out where I was. This forest was so immense!
It was getting darker and I started to lose hope if I was going to find my way out. I felt through my veins that I would need to spend the night among these tall, dark trees. I found a small hole in the ground, yet big enough for me to fit in. I felt somewhat safe, yet the darkness was terrifying. Suddenly, I thought I heard a noise.
13. I Feared Every Knock On My Door
I didn't do it but I was the only one who knew and believed the truth. All the others wanted to burn me alive. They waited at the door, shouted through the windows, organized watches. Their only goal was to get me alive, then give me a fake trial and kill me in the most sophisticated way. Long and painful death - they really liked it. But for now they've only achieved one thing, I feared every knock on my door.
14. We Expected A Nice Trip
Five good friends, four drivers, big and safe car. This holiday trip seemed to be perfect. We got in the vehicle, turned on some great music and set off for the seaside. We didn't reach the outskirts of the city when we got stuck in the longest traffic jam ever. After three hours of almost no advance, we decided to send one of us ahead to see how long distance we were still to cover. He went out about an hour ago, his mobile was with us, there was no sign of him. We became quite worried.
15. A Road Which Shouldn't Be Taken
Violet was a very attractive girl. It was a curse and a blessing. On one hand, it seemed to be very easy for her to make other people, especially men, do what she wanted, on the other hand, nobody believed she could be intelligent. She started college but her teachers always looked down on her which ended in her quitting. They must have been happy, but she decided to show them. First, she needed money, a lot of money, and the streets offered more than she could imagine. She started a brand new career.
16. Christmas Obsession
Dear Mathew,
I'm writing to you because I want to share something with you. Ever since I came to this city I can't believe what I see. Can you imagine that on Sundays people don't go to Church to praise our Lord but they visit these shopping malls? What a disgrace! What blasphemy! Now, just before Christmas, it's even worse. Very few people remember what this holiday is about, they only talk about presents, food and money. I can barely stand it. Let me tell you exactly what it looks like...
17. I Lost It! I Lost It!
"Mike! Throw me the knife!" Paul shouted with fear.
"I can't find it! I can't find it!" Mike was looking all over his clothes.
"What?!" Paul swore and pushed against the door harder.
"Mike, either throw me the knife or we run as fast as we can!"
"Run!"
Paul let the door open and the swarn of zombies could easily get out of the building. As they were running, Paul tripped and fell. It didn't take long for the undead to feast on him. Mike was terrified, he kept shouting through tears: "I lost it! I lost it!"
18. Old Man Dying
He couldn't do many things any more. He was weak and he felt his mind was also not that bright as it used to be. A lot of people came and went, a lot of people with fake smiles and trivial questions occupied his time. What was he supposed to say to them if he hadn't seen them for more than 30 years. He hoped they hadn't shown up because of his fortune, yet he knew this hope was all in vain. One day, however, a guest came, someone he wouldn't have expected to see anymore after theyd graduated from high school. Gosh, she was still beautiful!
Wypracowania
1. My Family
Wypracowanie na temat rodziny.
2. My Hobbies / Free Time Activities
Wypracowanie na temat hobby lub zajęć, którymi zajmujemy się w wolnym czasie.
3. My Daily Routines
Wypracowanie na temat czynności wykonywanych każdego dnia.
4. My Best Friend
Wypracowanie na temat mojego najlepszego przyjaciela.
5. Describe Yourself
Wypracowanie, w którym opisujecie samych siebie.
6. The Place Where I Live (City, Towna, Village)
Wypracowanie, w którym opisujecie miejsce swojego zamieszkania (miasto, miasteczko, wieś).
7. My House / Flat
Wypracowanie opisujące dom lub mieszkanie.
8. A Film Review
Recenzja filmu.
9. A Book Review
Recenzja książki.
10. My Best Holiday
Wypracowanie na temat najlepszych wakacji.
11. My Dream Holiday
Wypracowanie na temat wymarzonych wakacji.
12. Last Christmas
Wypracowanie na temat ostatnich świąt Bożego Narodzenia.
13. My Favourite Song / Music Album
Wypracowanie na temat ulubionych piosenek lub płyt.
14. A Nightmare Journey
Wypracowanie na temat koszmarnej podróży.
15. Advertisements Are Dangerous For Children. Discuss.
Rozprawka o tym, czy reklamy są niebiezpieczne dla dzieci.
16. What Can You Do To Protect And Improve Your Local Environment?
Wypracownie na temat działań, które możemy podjąć, w celu ratowania środowiska naturalnego wokół nas.
17. A Perfect Husband
Wypracowanie na temat idealnego męża.
18. A Perfect Wife
Wypracowanie na temat idealnej żony.
19. A Perfect Friend
Wypracowanie na temat idealnego przyjaciela.
20. Why Are Pets A Good Thing?
Wypracowanie, w którym odpowiadacie na pytanie dlaczego zwierzęta domowe są dobrym pomysłem.
21. My Favourite Local Festival
Wypracowanie na temat ulubionego lokalnego festiwalu.
22. A Museum Worth Visiting
Wypracowanie na temat muzeum warte odwiedzin.
23. A Review Of A Magazine
Recenzja czasopisma.
24. My Favourite Youtube Movie
Wypracowanie na temat ulubionego filmu na Youtube.
25. Do Computer Games Promote Violence Among Children?
Wypracowanie, w którym odpowiadacie na pytanie czy gry komputerowe promują przemoc wśród dzieci.